
Zijn er nog Nederlandse offline retailers in de winkelstraat van de toekomst?
Als je spreekt over innovatie in retailing, dan valt op dat online retailers hier veel beter in zijn. Het zit in hun DNA om mee te groeien met de stand van de technologie en steeds op zoek te gaan naar nieuwe kansen en bedrijfsmodellen. Retailers uit de offline wereld hebben dit in veel mindere mate en worden geremd door de vaak gescheiden werelden van hun online en offline bedrijfsmodel. Om daadwerkelijk de transitie te kunnen maken naar omnichannel en technologieën zoals Big Data moeten zij nu stappen zetten om online en offline met elkaar te verbinden. Dat doe je door klein te beginnen, bijvoorbeeld met een specifiek productsegment, en die naadloos offline en online met elkaar te verbinden in een uniforme business intelligence infrastructuur.
De laatste heeft een bezorgservice, een uiterst efficiënte supply chain en bovendien een mobiele app waarmee klanten in de fysieke winkel worden herkend en aanbiedingen op maat kunnen krijgen.
online en offline met elkaar te verbinden.
Het sturen op data en gebruik maken van zoveel mogelijk beschikbare gegevensbronnen is op de lange termijn zeker noodzakelijk om te overleven. Maar deze conclusies zijn nog lang niet bij elke organisatie ook vertaald naar concrete acties. Dat vereist ook durf en een organisatiebreed gedragen visie voor de toekomst.